Thursday, July 19, 2007



Till alla flygledare som undrat vem SELAK, Sigurd Elak, är finns svaret på flaskan till höger. Han lever och frodas på Nya Zeeland och har en vingård i Hawkes bay.

Första dagen på OJT i förrgår. Gick ut starkt med förmiddag/natt. Natten som elev innebar dock att jag kunde köra hem klockan 2. Trafiken motsvarade simulatorspelen ganska bra och precis som i Malmö är sim och den riktiga utrustningen identiska, vilket hjälper en hel del. Största skillnaden mot jobbet i Malmö då? Ett par saker:

Procedur! Mängden berg och antalet radarstationer begränsar täckningen en hel del. Södra delen av södra ön är värst. Även de regionala tornen, tex Nelson och New Plymouth, arbetar med procedur så överlämning mellan ACC och torn blir därefter. Arbetssättet är ganska smidigt och innebär för det mesta att tornen fixar en procedurseparation som håller till planen dyker upp på radar. Största arbetsinsatsen från vår sida är att snickra ihop ett procedurfärdtillstånd som håller för enroutetrafik längst ner i söder. Typexempel är tex en 737 som startar Dunedin mot Australien och ska korsa en turboprop mellan Invercargill och Christchurch, samt komma över en start Queenstown-Auckland. Kan bli ganska omfattande förhållningsregler i det ursprungliga färdtillståndet men så fort flygningen kommer i luften och kommer upp till radartäckning blir det vanlig radarseparation.

Terräng! Så fort någon flyger utanför publicerade router, lägre än "minimum safe altitude" (13000ft) har vi ansvaret för att tillhandahålla "terrain clearance". Skickar man någon direkt så får man snällt kolla terrängkartan på radarskärmen och säga "descend one one thousand feet, radar terrain" Under FL150 är det ft och QNH som gäller .

Radarseparation mellan identifierat och förmodat flygplan! Ett flygplan startar Christchurch och ett annat är på väg dit. Starten har vi på radar och han vill ha FL160, men ankomsten är utanför radartäckning på FL150. Christchurch primärradar går ut till 80 nm. Tilldela starten att vara FL160 senast 60nm CH DME så är de två radarseparerade. Hepp! R20! Kan även användas i gränsytan mot Auckland Oceanic men det är en annan historia och ska någon ickeflygledare någonsin kolla bloggen igen så får jag nog sluta nu.

Ha det bra i Malmö! /M

2 comments:

Anonymous said...

Tjena Mattias.

Utgår ifrån att detta är skrivet av dig :-)

Ville bara meddela att jag hängde med till 100 %. Eller inte ....

kram Monica

Anonymous said...

Verkar hur spännande som helst. Hur är checkningsplanen? Tar det lika lång (kort?) tid som här eller... Gillade fruktbilderna också men har inga tips att komma med eftersom jag är växtanalfabet. Har precis rensat vårt land för första gången (granntanten är förskräckt över hur vi inte sköter oss) och gick då efter principen att det som såg fint ut fick vara kvar och resten åkte ner i sopsäcken. Inte mycket kvar dock så till hösten ska jag på inköpsrunda till Vellingeblomman eller nåt slikt ställe.
Som nöjd ridskolekund är jag glad över att ni hittat en ridskola som verkar bra, det gör ju livet mycket roligare. På 1800-talet när jag turistade på NZ (ihop med KM) var vi på ett toppenställe väster om C. med massvis med terränghinder och en duktig men barsk fru i huset/ridlärare. Om jag nånsin hittar vad stället hette ska jag berätta.
Kramar från Malmö ATCC, ljusgården../Anna-Pia